شيوه هاي كسب و انتقال اطلاعات به حافظه
اغلب افراد با خود گفته اند كاش مي شد با يك بار خواندن ، مطلب را مي فهميدم و آن را فراموش نمي كردم . مطالعه از شيوه هاي يادگيري كلامي مي باشد كه در كنار شكل گفتاري قرار دارد . هر يك از اين دو شيوه ، مهمترين شيوه هاي كسب و انتقال اطلاعات به حافظه مي باشند كه حس شنوايي در شكل گفتاري و حس بينايي در شكل نوشتاري يادگيري كلامي ، امر كسب اطلاعات را بعهده دارند . بر اساس بررسي هاي بعمل آمده ، بيشترين بازدهي در مطا لعه بر مبناي يادداشت برداري حاصل مي شود . روش عادي مطالعه كه هيچ كدام از ابزار كمك آموزشي و سيستمهاي يادداشت برداري را بكار نمي گيرد بيشتر از 20% بازدهي در پي ندارد . يادداشت برداري بر اساس استخراج و چگونگي تنظيم نكات كليدي بازدهي زيادي بد نيال دارد . تنظيم نكات كليدي به دو شيوه انجام مي گيرد : خطي و شبكه اي . مطالعه خطي حدود 60% بازدهي را امكان پذير مي سازد ، در صورتي كه از مطالعه به شيوه شبكه اي مي توان حدود 100% بازدهي را انتظار داشت .
دانش آموزان موفق در تحصيل بيشتراز راهبردهاي سازماندهي ، نظارت بر درك مطلب ، سطح بالا و خود نظم دهي استفاده مي نمايند و دانش آموزان ناموفق از راهبردهاي مرور ذهني ، بسط دهي وسطح پايين استفاده مي كنند ـ دختران وپسران در استفاده از راهبردها با يكديگر تفاوتي نداشتند ، تنها تفاوت آنها در راهبرد خود نظم دهي بود كه كه دختران از اين راهبرد بيشتر از پسران استفاده مي كردند ـ در استفاده از هر يك از راهبردها بين
دانش آموزان با والدين تحصيل كرده و تحصيل نكرده تفاوتي مشاهده نشد و تنها تفاوت بين دو گروه دانش آموزان با مادران تحصيل كرده و تحصيل نكرده بود كه در اين رابطه دانش آموزاني كه مادرانشان تحصيل كرده بودند از راهبرد خود نظم دهي استفاده مي كردند .
|